Het leven als stagiair bij Voyp – deel 2

Het leven als stagiair bij Voyp – deel 2

stagiair bij voypToen ik 8 weken geleden binnenkwam had ik een hoop vooroordelen over een telefoniebedrijf in het algemeen. In mijn hoofd was een telefoniebedrijf wel iets ‘typisch’. Mijn verwachtingen waren dan ook: het duurt lang voor een klant een keer geholpen wordt, als iemand wil overstappen wordt daar moeilijk over gedaan, moeilijke contracten en ingewikkelde pakketten. Dat stereotype telefoniebedrijf kennen denk ik een hoop mensen in Nederland. Vol goede moed ging ik naar Voyp om erachter te komen dat dit niet een bedrijf is zoals ik verwacht had.

In mijn eerste week duurde het niet lang voordat ik verbaasd was. Het eerste was dat de voornaam van vrijwel elke klant bekend was. Ik dacht dat op het scherm van een vast toestel de voornaam van de desbetreffende klant werd getoond, maar na 2 weken kwam ik erachter dat die voornamen gewoon in het hoofd opgeslagen zitten. Als ik aangeef wie er gebeld heeft, dan kan (meestal) binnen 1 seconde opgenoemd worden welke klant dat is. Er wordt hier gewoon op een super persoonlijke manier gecommuniceerd met de klanten. Ik merk dat dit een positieve uitwerking heeft op de relatie tussen klant en bedrijf.

Afgelopen week werd er een klant geadviseerd over de inrichting van de zakelijke telefonie. De specifieke wensen die deze potentiele klant had waren voor ons lastig om te realiseren. Dat werd dan ook openlijk naar de klant gecommuniceerd. Terwijl ik met een oor mee zit te luisteren hoor ik opeens dat er wordt geadviseerd om even contact op te nemen met de concurrent. Er werd zelfs het telefoonnummer van de concurrent gegeven zodat er contact opgenomen kon worden. Vol verbazing zat ik toe te luisteren. Ik denk niet dat veel bedrijven in Nederland zo eerlijk zijn in hun advies naar de klant toe. Uiteraard zorgt dit wel voor de meest tevreden klant die je kan krijgen.

Mocht een klant willen overstappen dan kan dat altijd. Een Voyp-abonnement is immers dagelijks opzegbaar. Geen afkoopsom of dat soort andere enge termen. Wel wordt uiteraard even met de klant overlegd of de nieuwe oplossing die zij gevonden hebben wel echt de beste oplossing is voor dat bedrijf. Mocht dat zo zijn dan wordt die keuze uiteraard begrepen is men blij dat deze klant een betere oplossing heeft gevonden.

Verder is hier op de werkvloer een sfeer waar het voor iedereen prettig werken is. Ik had van tevoren verwacht dat het spijkerhard zou zijn. Moeilijk, langzaam en streng. Zo had ik het voor me gezien. Uiteindelijk bewees het eigenlijk compleet anders te zijn. Hard werken en veel humor op de werkvloer.

Voyp heeft mijn perceptie over telefoniebedrijven enorm veranderd. Althans, het heeft mij laten zien dat het zeker ook anders kan. Ik ben me er van bewust dat een hoop bedrijven niet op deze manier werken, maar ik vind het mooi om te zien dat het dus wel kan! Voyp blijft mij op dagelijkse basis verbazen, en dat zal het voor de rest van mijn stageperiode blijven doen.

  • Barny de Leeuw